startslide_bg

Digitalt

Norden har över 80% bredbandspenetration, 9 av 10 mobiler som säljs är smartphones och nästan 40 % av befolkningen över 12 år surfar mobilt idag. Kunder och konsumenter lever ett högst digitalt liv – en verklighet som företag måste anpassa sin försäljning, kommunikation och kundkontakt efter. Det börjar bli allt viktigare att utveckla varumärkesupplevelsen i det digitala mötet för att lyckas på webben. Och den digitala tekniken har blivit självklar för att skapa interaktion och driva försäljning på event och i butik.

På UMG har digital kommunikation och sociala medier en självklar plats i vår koncept- och kampanjutveckling. Vi hjälper dig att nå dina kunder digitalt genom webbplatser, mobilapplikationer, filmproduktioner, 3D och animering. I flera av våra kampanjer kompletterar de digitala delarna varandra för att i slutändan kommunicera så effektivt som möjligt genom en skärm.

 

utmaningen

Utmaningen

Kund: Powerade [Coca-Cola]

Få löpare har undgått den banbrytande kampanjen – Utmaningen. I två etapper har fd. brottningsvärldsmästaren Martin Lidberg tränat helt vanliga killar och tjejer (Utmanarna) inför stora prövningar som Lidingöloppet och Triathlon i olympisk distans. Vi på UMG är stolta över att tillsammans med Powerade ha utvecklat och aktiverat Utmaningen. Med hjälp av en digital plattform på Aftonbladet, två tv-program, korta bloggavsnitt i reklamformat (sändes på TV6 och Viasat Sport) samt aktivering runt om på löpartävlingar i Sverige, har vi nått ut till målgruppen på ett helt nytt sätt än i de traditionella kanalerna. Hela 76% av målgruppen har uppmärksammat kampanjen.

sosbarnbyar

Tomt på innehåll.
Fullt av mening.

Kund: SOS Barnbyar

SOS Barnbyar gör ett fantastiskt arbete för utsatta barn runt om i världen. Därför rådde det ingen tvekan när vi på UMG tillfrågades om att förverkliga julkampanjen: Tomt på innehåll. Fullt av mening. 

Kampanjen erbjöd på ett kreativt, starkt och känslosamt sätt konsumenten att själv hjälpa utsatta barn. Genom att köpa ett animerat paket innehållandes en länk där ett utsatt barn berättade om sitt livsöde,
hjälpte du både till med att bidra med pengar men också att sprida problematiken vidare i ett samhälle som på senare tid allt mer har handlat om konsumtion och vad man får i paketet. Som SOS Barnbyar själva beskriver det: Det finns många livsnödvändiga saker ett barn behöver för en trygg och lycklig uppväxt, den mest grundläggande av dem – kärlek och en familj.

 

UMG

Vi är en nordisk Brand Experience-byrå som ser varumärkesupplevelsen som nyckeln till effektiv kommunikation och bättre affärer.

För oss är kreativitet och kvalitet allt. Därför är talangen på byrån vår viktigaste resurs. Vårt pragmatiska synsätt har sin utgångspunkt i att vilja vara bäst, inte störst.

UMG finns idag i Stockholm och Öresund med 45 anställda.
UMG har blivit utsedd till gasell av Dagens industri, samt vunnit priser som ESA Excellence Awards, Cannes Lions, Gyllene Hjulet och Spinn.